Žodis žeidžia, žodis gydo

    Kas atsitinka, kai jausmus ir mintis išliejame juos užrašydami? Dažnai mums kyla klausimas – ar verta rašyti, jei ir taip pilna rašytojų, kurių tekstus kasdien skaito tūkstančiai žmonių. Rašymas yra išskirtinis gebėjimas, kurį galima išsiugdyti ir jis gali būti ne tik savotiška terapija pačiam rašančiajam, bet ir naudingas tiems, kuriems rašote. Štai keletas rašytojos Jurgos Baltrukonytės patarimų, jei norite pradėti rašyti.

   Svarbiausi rašymo veiksniai, be kurių negali apsieiti nei vienas sėkmingas tekstas, yra idėja bei tematika, tikslas, ašis, apie kurią formuojamas tekstas, taip pat – individualaus savitumo išraiška per tekstą.

   Prieš pradedant rašyti būtina išsikelti tikslą – papasakoti istoriją, pasidalinti patirtimi, norėdami nustebinti žmones, norėdami nustebinti save. Taip pat svarbu išgryninti idėją, kuri bus mūsų istorijos pagrindas. Idėjų galima ieškoti kasdieninėse istorijose, savo profesijoje, tikruose gyvenimo išgyvenimuose.

   Yra penki „banginiai”, kurių pagalba yra kuriamas geras tekstas:

   Įdomumas, siekiant prikaustyti dėmesį, humoras, nauda skaitytojui bei aktualumas. Rašant labai svarbu atsakyti į klausimus – kodėl aš apie tai rašau ir ko siekiu šiuo tikslu – tai padės suprasti ir išgryninti didžiausią naudą, kurią perduosime skaitytojui. Norint parašyti sėkmingą tekstą įkvėpimo laukti nereikėtų, nes jis gali ir niekada neateiti – reikia sėsti ir rašyti. Geriausia dirbti pagal planą, o ne pagal nuotaiką. Pirmas teksto sakinys yra pats svarbiausias. Jo dėka galime nuspręsti, koks bus visas likęs tekstas, todėl reikia panagrinėti pirmus sakinius rašytojų, kurie jus žavi. Yra būtina skaityti sėkmingus tekstus, sekti jums patinkančius rašytojus, nes tai gali tapti labai puikiu įkvėpimo šaltiniu, jūsų tolimesnėms istorijoms.

   Rašytoja Jurga Baltrukonytė pasidalino kūrybinio rašymo patarimais, bet yra ir kitas rašymo būdas, tai terapinis rašymas.

      Kas yra laisvasis rašymas? Tai nuolatinis nenutrūkstamas minčių srautas, užrašytas trijuose puslapiuose. Tai ne menas, ne rašymo pratimas. Nereikia paisyti gramatikos, skyrybos, stiliaus taisyklių. Šių puslapių tikslas – tai tiesiog nuolatinis rankos su tušinuku judėjimas, virš popieriaus paviršiaus tol, kol puslapiai tampa pilnai prirašyti. Kas sukasi tavo galvoje, tas tegul atsigula ir ant popieriaus. Mažmožiai, beprasmybės, banalybės, kvailybės, keistenybės.... Visos mintys yra vienodai vertos būti užrašytos puslapiuose. Laisvasis rašymas – tai kelias į pasąmoninių minčių srautą, kūrybinio rašymo pagrindinis pratimas, kurį taikė ir taiko dauguma įvairių profesionalių rašytojų. Vienas iš variantų, tiesiog konkretų laiką stengtis užrašyti kuo daugiau minčių, jų nevertinant ir nefiltruojant. Kas iš jūsų yra taip bandę rašyti, žinote, kad sudėtingiausia yra nevertinti rašomosios minties. Tačiau reguliariai, kiekvieną dieną bent mėnesį 10 min. skiriant laisvajam rašymui, priartėji prie lengvo sąmoningo rašymo, kuris tiesiai veda pasąmoninį minčių srautą. Atrodo, kad tokiu būdu sukuri atvirą santykį su savimi per rašymą, laisvą santykį , tiek su savimi tiek su aplinka.

    Kad rašymas atlieka gydomąją funkciją oficialiai paskelbta visai neseniai – tik XX a. devintajame dešimtmetyje, kai amerikietis socialinis psichologas Jame‘as  Pennebakeris  išrado naują psichoterapijos metodą – rašymo terapiją. Tai, kad rašymas padeda spręsti emocines problemas, siejama su pusrutulių teorija: kalba labiau susijusi su dešiniuoju, o rašymas su kairiuoju pusrutuliu. Todėl rašydami gauname kitokius psichoterapinius rezultatus. Veiksmingiausia rašymo terapija užsiimti reguliariai. Pradedame nuo laisvojo rašymo. Tai tarsi meditacija. Galima rašyti pavienius žodžius, sakinius arba jei visai nieko neateina į galvą, popieriaus lape tiesiog vinguriuoti „Nežinau ką rašyti, nežinau ką rašyti‘‘. Galima užrašyti sapną, rašyti dienoraštį, rašyti laiškus, pasakoti istorijas rašant. Rašymo terapija padeda atrasti daug naujų dalykų. Kai užplūsta neaiškios emocijos, rekomenduojama spontaniškai išlieti jas ant popieriaus lapo. Rašymo terapija gali pamėginti taikyti ir vyresni žmonės. Rašyti ranka, tai lyg natūrali minčių tėkmė kūnu per rankas. Tada jautiesi vientisas. Bet mintis galima užrašyti ir kompiuterio pagalba. Informacinių technologijų laikais tinklaraščių rašymas, soc. profilių įrašų kūrimas gali būti terapijos būdas, nes suteikia galimybę išdėstyti savo mintis. Rašydami žmonės lavina gebėjimus formuluoti ir perteikti mintis. Terapinis rašymas dar nėra kūryba, tačiau asmuo gali nueiti ir kūrybinės saviraiškos kaliu. C.R.Rogersas teigė, kad kūrybiškumas slypi kiekviename iš mūsų, tik reikia jį atverti. Terapinis yra skirtas tam, kad juo, kaip tam tikru įrankiu naudodamiesi galėtume padėti sau tapti laisvesniais. Apie tai, kad rašymas yra vienas iš būdų žmogui padėti pačiam sau ir keliauti link kūrybiškumo, yra kalbėję A.Maslov, C.R.Rogersas, R.May bei kiti psichologai.

 

  Rekomenduoju rašytojos Julia Cameron knygą „ Kūrėjo kelias“ laisvasis rašymas.

Naujienlaiškio prenumerata

Užsiprenumeruokite naujienlaiškį ir gaukite aktualiausias naujienas bei geriausius straipsnius tiesiai į el. paštą.

Sekite „Tobulėk online“ naujienas bei įrašus Facebook

Seminarai, mokymai, kursai, knygos internetu                               

@ 2021 Tobulėk online | Visos teisės saugomos